ما هى قواعد مسك يد حبيبتك أول مرة؟؟!!


ما هى قواعد مسك يد حبيبتك أول مرة - رجل يمسك يد حبيبته - man and woman holding hands


افرض حبيبتك قالتلك أغنية عمرو دياب "حبيبي المس إيديا عشان أصدق إللي أنا فيه" هتعمل إيه ساعتها يا بطل، فهناك 4 قواعد أساسية عليك معرفتهم بخصوص مسك إيد خطيبتك أول مرة
.


الخصوصية والسرية
ممكن تمسك إيد خطيبتك في الشارع عادي جدا ولكن الموضوع ده بييجي بعد عدة مراحل، وأهم هذه المراحل هي مرحلة المرة الأولى في مسك الإيد، أكيد شريكتك هتكون مكسوفة جدا، الموضوع مبيجيش خبط لزق مرة واحدة، فعليك ألا تحاول مسك يدها أمام الناس أو في مكان عام بصورة واضحة لأنها ستكون خائفة وربما ترفض ذلك، بل شجعها على ذلك عن طريق عدم إظهار هذا الموضوع أمام الغرباء أول مرة لتتمتع بمزيد من الخصوصية.


اعرف ميعاد الانسحاب
لا تكابر ولا تعاند ولا تيأس من الفشل عدة مرات مع شريكتك، فأنت يا عزيزي تتصور نفسك كمال الشناوي أي بمجرد لمس إيد شادية هتلاقيها متعلقة في رقبتك وبتقولك "دوبتني ياسمك إيه"، ولكن الواقع غير كدة تماما، فربما تمتعض شريكتك من تصرفك هذا وربما تكون مكسوفة بزيادة ولذلك كن جريئا واسحب يدك بسرعة ولا تتضايق بل احترم مشاعرها واختر الوقت المناسب في الانسحاب قبل أن تنفعل عليك.


تكلم معها
أكتر شيء ممكن يخلي موضوع مسك الإيد يبوظ هو تبليم الفرد وتتنيحه أثناء فعل ذلك، لأن المرأة تنتظر أن تقوم أنت بهذا العمل بغرض الرومانسية وليس لأغراض أخرى ذكورية، فعليك أن تقول لها كلام جميل مثل "شعرك هايل" "عنيكي فيها سحر غريب" "جمالك كان في خيالي قبل ما أشوفك" ولا تركز فقط في النظر ليدها وهي في يدك.


عليك بكلمات الاعجاب
لا تظل ممسكا بيدها إلا وأنت تنهال عليها بسيل من كلمات الاعجاب والتعبير عن السعادة مثل "دي أسعد لحظة في حياتي" "أنا مش مصدق نفسي" "أخيرا حققت حلمي الكبير".
ملحوظة : هذه النصائح تستخدمها مع الفتاة التي بلا ماضي أو خبرات أي أبيض خالص، أما إذا حاولت أن تتبع النصائح السابقة مع فتاة أخرى "خبرة" فسوف تسمع منها بعض الجمل التي ستصدمك مثل "ما تمسك قدام الناس إنت خايف ليه" "شلت إيدك ليه هو انت تعبت وجبت آخرك" "إنت هترغي وانت ماسك إيدي ؟!! ما تخليك في المهم"