امثال وحكم زمان !!!!


امثال زمان - حكم - اقوال مأثورة


المرأة الكائن اللى بيمثل نص المجتمع وبدونة يختل المجتمع تعانى أحيانا من الأهانة والسخرية ولكن بتختلف وسائل السخرية وتتعدد ومنها على سبيل المثال الأمثال الشعبية والمقولات اللى بتستعمل فى كل دول العالم وبيتوارثها الأجيال جيل ورا التانى وبتترسخ فى عقول الرجالة والستات وللأسف فيه رجالة مصدقين الكلام ده

وبتأثر طبعا النظرة دى على أى ست لأن فيه أمثلة ومقولات كتيرة بتنقص من قدرها

وكتير بتأثر على عقليتها من وهيا لسة طفلة وتخلق فيها طابع الأنكسار والخجل بسبب أنها بتنتمى لهذا الجنس زى مثلا


ضل راجل ولا ضل حيطة ( مثل مصرى )

من الأمثال القديمة واللى ساهمت فى تشكيل رؤية بنات وستات كتيرة قوى للراجل وفى كونه مهم جدا فى حياتها حتى لو كان وجوده مالوش تأثير بس أهو أحسن من الحيطة وأهو راجل والسلام

وساهمت الموروثات فى تضخيم الفكرة دى وبقى قدامنا نماذج كتيرة بتعمل بالمثل ده

ولكن هل لو الراجل ده مالوش أصلا ضل ولا له وجود ولا قيمة فى حياتك هيبقى إيه فايدتة أعتقد ساعتها هتكون الحيطة أفضل بكتير من أنك تبقى محسوبة على واحد مش موجود أصلا

لأن أى واحدة عايز واحد يكون سندها ويكمل معاها مسيرة حياتها ويكونوا مكملين لبعض طول الحياة

تحس معاها بطمأنينة وسكن ومودة وأستقرار وأمان

ولكن لو كل ده مش موجود هيبقى إيه فايدتة تبقى فعلا ساعتها ضل حيطة ولا ضل راجل مالوش وجود


إكفى القدرة على فمها تطلع البنت لأمها ( مثل مصرى )

مثل كل الناس عرفاه ولكن للأسف ما بيتقالش الا فى حالة أن البنت تبقى مش كويسة فى أى حاجة سواء فى تصرفاتها فى شخصيتها فى كل حياتها عامة ساعتها أى حد هيقول المثل ده ويتهم الأم بأنها السبب فى اللى البنت فيه وبأنها لو كانت كويسة كانت بنتها بالطبع طلعت كويسة

ولكن المثل ده نادرا لما يتقال على بنت كويسة جدا فى كل حاجة زى ما يكون البنت اللى مش كويسة طالعة لمامتها ومامتها هيا السبب فى كده ولما تكون كويسة تبقى الأم مالهاش دخل فى كده ومحدش بينسب ده للأم

مع أن الأم هيا اللى بتربى فى الحالتين وفى الحالتين مش لازم يكون البنت الكويسة أو الوحشة طالعة كده بسبب مامتها

ولكننا أتعودنا دايما نلزق أى شىء مش كويس للست وبس


اللي ماتعرفش ترقص تقول الأرض عوجه ( مثل مصرى )

ودة على أعتبار أن الرقص مهنة الست الأولى وبدونها مش هتبقى ست !!!!!!!!!!!!!!!


زى القطط ياكلوا وينكروا ( مثل مصرى )

نكران الجميل موجود فى كل مكان وفى كل طرف

لا بيقتصر على الستات ولا الرجالة وكل طرف فيه اللى منهم ناكر للجميل


النساء يتعلمن البكاء ليكذبن ( مثل رومانى )

من المؤكد أن فيه ستات بتستعمل البكاء كوسيلة للكذب ولحاجات تانية ولكن الأغلب منهم دموعهم بتسبقهم نسبة لطبيعتهم الرقيقة


لاتستند الى الجدار المائل ولا الى المرأة ( مثل تشيكى )

مع أن أكتر حد أى واحد بيستند عليها لما يكون فى شدة الأم أو الأخت أو الزوجة وهيا أكتر واحدة بتستحمله


الشيطان استاذ الرجل وتلميذ المرأة ( مثل يابانى )


المرأة الجميلة تحتاج الى ثلاتة أزواج واحد ليدفع ديونها وواحد لتحبة وواحد ليضربها ( مثل تشيكى )


سلاح المرأة لسانها فكيف تدعة يصدأ بعدم الاستعمال ( مثل فرنسى )


الشيطان يكفية عشر ساعات ليخدع رجلا والمرأة يكفيها ساعة واحدة لتخدع عشرة شياطين ( مثل المانى )


وعود المرأة تكتب على صفحات الماء ( مثل يونانى )


عندما تفكر المرأة بعقلها فإنها تفكر فى الاذى ( مثل لاتينى )


المرأة كظلك إتبعها تهرب واهرب منها تتبعك ( مثل اسبانى )


المرأة كالسجادة كلما ضربتها بالعصاة تخلصت من الغبارالعالق بها ونظفت ( مثل صينى )


للمرأة سبعا وسبعون رأيا فى آن واحد ( مثل روسى )


لاتثق بشمس الشتاء ولا بقلب المرأة ( مثل بلغارى )


وغيرها من الأمثال زى


يامخلفه البنات ياشايله الهم لحد الممات

كيد النسا غلب كيد الشيطان

لبس البوصة تبقى عروسة

هم البنات للمات

أكسر للبنت ضلع يطلع لها 24

البنت ضرة أمها